Tak pracuje nasza szkoła
„Dziecko jest księgą, Peter Rosegger
Austriacki pisarz znakomicie oddał w tych słowach to, co najistotniejsze dla nas nauczycieli jak i dla rodziców. Rodzina i szkoła są integralną częścią życia dziecka, jego prawidłowego rozwoju psychicznego, fizycznego i społecznego. Podmiotowe traktowanie dziecka, planowanie oraz analiza wszystkich działań, daje nam możliwość racjonalnego rozwijania wszystkich obszarów, w których funkcjonuje każdy młody człowiek. Albert Einstein powiedział, że „Nauka w szkole powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek”. To właśnie my dorośli, jako rodzice i nauczyciele kształtujemy przyszłe społeczeństwo. To od naszych wspólnie przemyślanych działań zależy to, jakie to społeczeństwo będzie. Nauczyciele planując swoją pracę, uwzględniają potrzeby uczniów. Zajęcia realizowane są zgodnie z podstawą programową, w pełni wykorzystywana jest baza dydaktyczna szkoły oraz kwalifikacje kadry pedagogicznej. Organizowane są zajęcia pozalekcyjne, których zadaniem jest rozwijanie mocnych stron dziecka i wspieranie go w pracy nad tymi słabszymi. Szkoła uwzględnia w planowaniu roku szkolnego pomysły uczniów. Między innymi są to:
W naszej szkole nauczyciele wspierają swoich uczniów również poprzez:
Ogromną uwagę przywiązuje się do poczucia bezpieczeństwa dzieci w szkole, które zapewnione jest przez realizację następujących działań:
W przypadku narażenia uczniów na niewłaściwe zachowania ze strony rówieśników, nauczyciele i pracownicy szkoły szybko reagują i starają się rozwiązać problem zgodnie z obowiązującymi procedurami. W naszej szkole dyrekcja i nauczyciele przywiązują bardzo dużą wagę do promowania i chwalenia pozytywnych zachowań uczniów. Stosowane są:
Realizowana od wielu lat obejmuje zapewnienie warunków do takiego kształcenia umiejętności i postaw uczniów, aby potrafili wykorzystać je w dalszym etapie nauki i byli wrażliwi na potrzeby drugiego człowieka i środowiska. Szkoła wspomaga rozwój osobowości ucznia we wszystkich wymiarach: intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym. Nauczyciele naszej szkoły:
Szkoła ponadto czerpie z wartości propagowanych i głoszonych przez patrona naszej szkoły, Prymasa Tysiąclecia Kardynała Stefana Wyszyńskiego, który pozostawił nam swe dzieło i ślad swej obecności, wiarę i nakaz miłości. „Wypełniajcie zadanie, które na was nałożono. Dbajcie o dziedzictwo narodowe, o Ojczyznę, wciąż w niej tyle zrobić trzeba.” – te słowa znalazły też odzwierciedlenie w Programie Wychowawczym Szkoły (dobro, szacunek, tolerancja, miłość bliźniego). Ponadto zwraca się uwagę na przygotowanie uczniów do przyjęcia odpowiedzialności za życie swoje i innych (zdrowy ekologiczny styl życia, poszanowanie środowiska naturalnego, dbałość o sprawność fizyczną, rozwijanie zainteresowań, znajomość języków obcych, wyposażenie w umiejętności prospołeczne). Nauczyciele uwzględniają zgłaszane przez uczniów propozycje związane np. z tematyką czy sposobem prowadzenia zajęć. W miarę możliwości realizowane są propozycje dotyczące zwłaszcza: wycieczek, wyjść do kina i teatru, tematyki godzin wychowawczych, organizowania imprez szkolnych i klasowych, zajęć pozalekcyjnych, sportowych oraz doboru metod i form pracy na lekcjach. Zwraca się ogromną uwagę na mobilizowanie dzieci do nauki przez:
Wszystkie informacje na temat tych działań są przekazywane i konsultowane z rodzicami podczas rozmów indywidualnych z nauczycielami, wychowawcami, pedagogiem szkolnym oraz dyrektorem szkoły. Ponadto rodzice mogą się zapoznać z różnymi wiadomościami i aktualnościami na stronie internetowej szkoły. Konsekwentna współpraca domu i szkoły w zakresie ukształtowania pozytywnego stosunku do nauki jest bardzo istotna i systematycznie realizowana. Uczniowie naszej szkoły są również współtwórcami jej funkcjonowania. Mogą wyrażać swoje opinie na temat zasad obowiązujących w szkole. W systemie kształcenia i wychowania ujęty został aspekt umożliwiania uczniom odnoszenia sukcesów w nauce na miarę swoich możliwości. Szkoła oferuje zajęcia:
Nauczyciele naszej szkoły realizują:
Wszystkie zajęcia obejmują rozwijanie zainteresowań, przygotowują uczniów do konkursów, zawodów, olimpiad, jak również wyrównują szanse na osiągnięcie sukcesu przez uczniów z problemami lub dysfunkcjami. Szkolny system oceniania zwraca uwagę na ocenianie uczniów zgodnie z ich możliwościami i wkładem pracy. Efektem wymienionych wyżej działań szkoły jest pozytywne nastawienie do nauki, rozwijanie zainteresowań, sukcesy w konkursach, testach, zawodach sportowych, turniejach, ukierunkowanie zainteresowań uczniów, promowanie szkoły w środowisku. Odpowiadając na potrzeby środowiska lokalnego szkoła oferuje bogatą bazę sportową (Orliki, pływalnie „Muszelka”, sale sportowe, lodowisko zimą, korty tenisowe od marca do października). Szkoła udostępnia sale lekcyjne dla osiedlowych spotkań, oferuje dzieciom możliwość spędzania wolnego czasu w pożyteczny sposób, wspiera rodziny potrzebujące porady i pomocy, aktywnie współdziała z Radą Rodziców w Szkole Podstawowej nr 25 w Rzeszowie, z Radą Osiedla, MDK, przedszkolami, szkołami, parafią, z Urzędem Miasta Rzeszowa, Międzyszkolnym Ośrodkiem Sportowym w Rzeszowie, z Podkarpackim Wojewódzkim Szkolnym Związkiem Sportowym, z Izbą Rolnictwa Ekologicznego w Świlczy (PIRE), z Firmą BioAvena, z Stowarzyszeniem EKODAR, z Podkarpackim Kuratorium Oświaty, ze Szkolnym Klubem Uczniowskim „Piast 25”, z Komisariatem Policji na Baranówce IV w Rzeszowie, , z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną nr 1 i nr 2, MOPS, z Ośrodkiem Poradnictwa Specjalistycznego i Interwencji Kryzysowej MOPS, z kuratorami sądowymi, z Terenowym Komitemt Ochrony Praw Dziecka, itp. W ramach tej współpracy popularyzuje się ekologię i zdrowy styl życia przez organizację wycieczek, zajęć pokazowych promowanych w lokalnej prasie i telewizji. Uczestniczymy w Dniach Osiedla organizujemy Koncert Świąteczny w MDK, Dzień Otwarty w szkole, Piknik Rodzinny, pożegnanie klas VI oraz III, Dzień Patrona - organizowany we współpracy z parafią, turnieje i zawody międzyszkolne na szczeblu miejskim i wojewódzkim, promujemy znajomość języków obcych przez organizację i udział w konkursach itp. Szkoła korzysta ze wsparcia sponsorów przy realizacji różnych szkolnych przedsięwzięć. Odbywają się prelekcje rodziców w klasach, zwiedzanie zakładów pracy rodziców, korzystamy pomocy instruktorów i trenerów do prowadzenia zajęć np. karate, taniec, koszykówka, piłka nożna, siatkowa itp. Szkoła dba o jakość uczenia się przez racjonalny dobór programów nauczania i podręczników, zakup pomocy dydaktycznych, modernizację bazy szkoły (np. sala zabaw „Radosna Szkoła”, pracownie komputerowe, 3 sale gimnastyczne, Orliki), korzystanie z przyszkolnej pływalni, stałą współpracę z rodzicami, dostęp do biblioteki, doskonalenie kadry pedagogicznej, stosowanie nowoczesnych metod aktywizujących i form nauczania. Rodzice naszych uczniów mają wpływ na funkcjonowanie naszej szkoły przez:
Szkoła wypracowała racjonalny system przekazywania rodzicom informacji o ich dzieciach. Są to rozmowy indywidualne z wychowawcą, z nauczycielami uczącymi, z pedagogiem szkolnym, dyrektorem szkoły, konsultacje, kontakty telefoniczny, wymiana informacji za pomocą poczty elektronicznej. Przygotowywane są informacje dla rodziców na temat sytuacji wychowawczej w szkole, na temat form pracy z dzieckiem, na temat rozwijania zainteresowań dzieci. Dzięki rozmowom indywidualnym, obserwacjom, ankietom wychwytywane są i eliminowane zachowania niepożądane i ryzykowne. Szkoła współpracuje z Radą Rodziców, która jest organem niezależnym od szkoły. Rodzice biorą udział w podejmowaniu decyzji dotyczących szkoły. Mają wpływ na wygląd klas i korytarzy. „Troska o dziecko jest pierwszym i podstawowym sprawdzeniem stosunku człowieka do człowieka” – te słowa Jana Pawła II są myślą przewodnią dla rodziców oraz nauczycieli naszej szkoły . Wszystkie nasze wspólne działania są skierowane na osiągnięcie sukcesu edukacyjnego, wychowawczego, opiekuńczego i społecznego.
|
Poczta
Plan lekcji
Czas trwania lekcji
Nr | Godz |
---|---|
1 | 7:55- 8:40 |
2 | 8:50- 9:35 |
3 | 9:45-10:30 |
4 | 10:40-11:25 |
5 | 11:45-12:30 |
6 | 12:40-13:25 |
7 | 13:40-14:25 |
8 | 14:30-15:15 |